Din krop kender ikke forskel på om “du er der” eller om du “forestiller dig at være der”! Det er derfor visualisering virker.

Det betyder, at hvis du ligger på en dejlig strand helt alene med 25° med en let brise og lytter til de blide skvulpende bølger mens, du suger solens stråler til dig, eller om du drømmer/forestiller dig, at være på stranden, så er din krops respons den samme. Den vil opfatte at du er tryg, sikker og at det er tid til at slappe af. Den sender derfor afslapningshormoner ud i din krop og igangsætter det parasympatiske nervesystem- den del af dit nervesystem der får dig til at slappe af.

Effekten af visualisering kan i ovenstående øvelse helt simpelt måles. Man kan måle at blodtrykket sænkes og at kroppens afslapningshormoner; endorfiner, bliver forhøjet i blodet. Hvor meget blodtrykket sænkes og hvor mange endorfiner der frigives afhænger af hvor effektivt, du indrager alle dine sanser i visualiseringen, og hvor tryg du føler dig i det givne rum eller på det sted hvor, du foretager dig denne visualisering.

Visualisering er så effektiv fordi din krop og din underbevidsthed ikke reagerer på ikke ord; det talte sprog! Det er fordi at ordet er den senest udviklede kommunikationsform mennesket har erhvervet sig.
Din krop og din underbevidsthed reagerer på det, du forestiller dig, ikke på det du siger til dig selv. Dog har sidsnævnte en indflydelse på dig gennem din normale bevidsthed.

Top-atleter har gjort i mange mange år- brugt visualisering. De sidestiller simpelthen visualisering med deres fysiske træning. De bruger timer på det, ligesom de gør på deres fysiske træning. Det ville de nok ikke gide at gøre hvis ikke, de var sikre på, at det virkede.

Vil du prøve en øvelse der rigtig godt demonstrerer at visualisering virker?
Så se denne video.